Hoe gaat u om met contractuele geschillen?
Mensen verschillen vaak van mening wat tot geschillen of conflicten tussen partijen kan leiden. Er kan bijvoorbeeld een burgerlijk geschil ontstaan bij huur/verhuurdiscussies of burentwisten, of een geschil over de schoolkeuze van kinderen bij gescheiden ouders. Ook geschillen in verband met contracten die u gesloten hebt, bijvoorbeeld een geschil met een aannemer, komen vaker voor dan u denkt.
Stel: u koopt een huis dat gerenoveerd moet worden
De laatste jaren zijn de vastgoedprijzen in België enorm gestegen. In 2020 alleen al is de gemiddelde prijs voor een huis gestegen met 5,7 procent. En de stijging in het jaar 2020 is geen alleenstaand feit, sinds het begin van de 21ste eeuw zijn de vastgoedprijzen enorm gestegen. Zeker voor een nieuwbouwwoning moet je vandaag grote bedragen neertellen. Voor veel mensen is een nieuwbouwwoning dan ook onbetaalbaar, waardoor ze vaak op zoek gaan naar een pand waaraan nog enkele renovatiewerken moeten gebeuren.
Bijvoorbeeld:
- het herschilderen van de woning;
- het plaatsen van nieuwe ramen en deuren;
- het isoleren van de woning;
- vervangen elektriciteit, etc…
Zelf renoveren niet altijd de ideale oplossing
Voor een echte doe-het-zelver is het niet altijd gemakkelijk om de werken volgens de regels van de kunst uit te voeren en een goede kwaliteit van de uitvoering te garanderen. Zo kocht één van onze verzekerde klanten onlangs een te renoveren woning. Ze kozen ervoor om enkele kleine werken uit te voeren waaronder het vervangen van het parket in de leefruimte. De vloer werd geplaatst door een gespecialiseerd parketlegger en op het eerste zicht leek alles in orde te zijn. Na enkele maanden constateerde onze verzekerde klant echter dat er spleten tussen de elementen ontstonden. Onze klant contacteerde de parketlegger en legde de situatie uit om tot een oplossing te komen. De parketlegger was echter van mening dat hij geen schuld trof en dat dergelijke spleten vaak voorkomen. Wat nu?
De oplossing: een rechtsbijstandsverzekering
Als u bij bovenstaand voorbeeld de gepaste oplossing wenst te verkrijgen is het van belang een globaal rechtsbijstandsproduct te onderschrijven. Wanneer u een Providis Globale Rechtsbijstandsverzekering onderschreven hebt dan zal Providis het nodige doen om tot een correcte oplossing te komen.
In eerste instantie zal Providis proberen om een minnelijke oplossing na te streven, eventueel met de aanstelling van een expert of tegenexpert die u vrij kiest. Dit is ook gebeurd in bovenstaand voorbeeld. Providis stelde een expert aan en hij stelde wel degelijk een gebrekkige plaatsing vast met als gevolg dat de plaatsing opnieuw diende te gebeuren. Op kosten van de parketlegger, natuurlijk.
Kan er toch niet meteen een oplossing in der minne gevonden worden en komt het tot een rechtszaak, dan kiest u zelf uw advocaat om uw belangen verder te verdedigen. Providis neemt in dat geval de kosten en erelonen van de advocaat en de procedurekosten ten laste.
Ontdek Providis Globale Rechtsbijstand
Dergelijke gevallen vallen binnen de materie ‘contractuele geschillen’. Hiervoor bedraagt onze tussenkomst maximaal €30.000 in de formule Classic. In de formule Excellence wordt dit bedrag verdubbeld, met andere woorden nemen wij de kosten ten laste tot €60.000. Er is een wachttermijn* van respectievelijk 4 of 2 maanden van toepassing, naar gelang de gekozen formule Classic of Excellence. Daarnaast is er ook een drempelbedrag** van respectievelijk €500/€250, afhankelijk van de formule. Bereken hier uw prijs.
Stel dat de renovatie- of verbouwingswerken iets ingrijpender zijn en het optreden van een architect nodig is of de toestemming van een bevoegde overheid wettelijk vereist is, dan spreken we over een andere verzekerde materie met name ‘contractuele bouwgeschillen’.
Enkele andere voorbeelden van contactuele geschillen waarbij Providis u bijstaat:
- Een tuinarchitect plaatste uw bloemen- en plantentuin en kort daarna zijn alle planten dood.
- U merkt dat uw nieuwe laptop niet naar behoren werkt.
- De poetshulp gebruikt het verkeerde product waardoor uw vloer vlekken vertoont.
- U hebt nieuwe stoelen aangekocht maar de verkeerde werden geleverd.
*De wachttermijn voor bepaalde materies is de periode vanaf de aanvang van de polis, waarin nog geen dekking wordt verleend.
**Voor geschillen onder het drempelbedrag worden geen kosten met betrekking tot een procedure gedragen door Providis.