Reisgeschillen

Delen
Deze pagina delen
WhatsApp
Email
Link kopiëren

Reisgeschillen

​​​​​​​​​​Voorbeelden​

  • Door een pandemie kan u niet op reis vertrekken, de reismaatschappij stelt een regeling voor waarmee u niet akkoord gaat.
  • U huurt een auto voor meerdere weken en de verhuurmaatschappij weigert de waarborg vrij te geven.
  • U boekt een villa aan het strand. Bij aankomst wordt u wegens een dubbele boeking een alternatief voorgesteld, 3 km van het strand. U gaat hier niet mee akkoord.

 

​​​​​​​​​​Uitgebreid voorbeeld:

 

​​​​​​​​​​Helaas nog geen normale zomer

De zomervakantie is voor veel Belgen het moment om op reis te vertrekken. Na de zomer van 2020, toen er van reizen weinig sprake was, staan de mensen te popelen om er nog eens op uit te trekken. Velen hadden gedacht dat in 2021 het grootste deel van de Coronacrisis achter de rug ging zijn, waardoor de mensen in groten getale in 2020 al een vakantie boekten. Jammer genoeg schommelen de cijfers in Europa nog steeds en zijn de problemen nog niet volledig opgelost. Daardoor is het deze zomer nog steeds van belang om waakzaam te blijven.

 

Wat indien u al een reis geboekt had?

In vele gevallen zal het reisbureau een alternatief vooropstellen, zo zal het vaak mogelijk zijn om een andere bestemming te kiezen of zal u kunnen opteren voor een reistegoed. Op die manier kunt u binnen een bepaalde termijn alsnog op reis vertrekken. Als klant hebt u in vele gevallen ook de mogelijkheid om uw reis te annuleren en een terugbetaling te vragen. Wat als de reisorganisatie de terugbetaling weigert omdat ze de financiële ruimte niet heeft of omdat ze door één of andere reden niet wenst mee te werken?

 

Het belang van een globale rechtsbijstandsverzekering

Bovenstaand voorbeeld is niet uit de lucht gegrepen. Één van onze verzekerden had enkele maanden terug een reis geboekt. Net voor ze vertrok werd het land van bestemming helaas bestempeld als rode zone waardoor ze niet kon vertrekken. Doordat ze niet kon vertrekken vroeg onze klant, volledig volgens de regels, een terugbetaling van het reisbureau. Enkele dagen gingen voorbij waarna onze klant plots de mededeling kreeg dat een alternatieve regeling kan voorzien worden maar een volledige terugbetaling niet mogelijk is. Het moment voor onze klant om gebruik te maken van de Providis Globale Rechtsbijstand.

Wanneer u een Providis Globale Rechtsbijstandsverzekering onderschreven hebt dan zal Providis alles in het werk stellen om tot een correcte oplossing te kunnen komen. In eerste instantie zullen onze gespecialiseerde medewerkers het nodige advies verlenen, ze zullen samen met u nagaan wat kan en wat niet kan en nadien zullen ze samen met u overlopen wat de volgende stappen zijn. In bovenstaand voorbeeld was onze klant volledig in haar recht om een terugbetaling te eisen. Daardoor heeft één van onze gespecialiseerde medewerkers het reisbureau in gebreke gesteld waarop enkele dagen later het volledige bedrag werd terugbetaald. Dit werd uiteraard sterk beargumenteerd door onze medewerkers van Providis, zodat de reisorganisatie niet anders kon dan het volledige bedrag terug te betalen.

Indien het reisbureau de terugbetaling nog steeds zou weigeren en komt het tot een rechtszaak, dan bent u als klant vrij om zelf uw advocaat te kiezen om uw belangen te verdedigen.

Dergelijke gevallen vallen binnen de materie ‘I.4.13 contractuele geschillen’. Hiervoor bedraagt onze tussenkomst maximaal €30.000 in de formule Classic. In de formule Excellence wordt dit bedrag verdubbeld, met andere woorden nemen wij de kosten ten laste tot €60.000. De tussenkomst kan gaan over de kosten en erelonen van advocaten of gerechtskosten, deskundigen,… of gewoon de kosten van de tenuitvoerlegging. Er is een wachttermijn* van respectievelijk 4 of 2 maanden van toepassing, naar gelang de gekozen formule Classic of Excellence. Daarnaast is er ook een drempelbedrag** van respectievelijk €500/€250, afhankelijk van de formule.

Stel dat u ervoor kiest om op reis een wagen te huren en er blijkt iets verkeerd te gaan. Indien u gekozen hebt voor de Optie ‘Met besturen van een voertuig van een derde’, dan bent u ook verzekerd in zo’n situaties.

Leuk om weten: als u kiest voor een andere optie met betrekking tot mobiliteit (Optie: 1 voertuig, 2 voertuigen, alle voertuigen), dan bent u automatisch ook verzekerd als u met een voertuig van een derde rijdt. Met andere woorden als u met een gehuurd voertuig rijdt, bent u in deze opties ook verzekerd.

 

Enkele tips vooraleer u een reis boekt

Ondanks het feit dat op reis gaan voor veel mensen meestal het ideale moment is om de batterijen terug op te laden, is het dus niet altijd rozengeur en maneschijn. Daarom lijsten we voor u enkele tips op waarop u moet letten vooraleer u een reis boekt:

  • Lees het volledige contract na vooraleer u uw boeking voltooit;
  • Het kan handig zijn om een reisverzekering af te sluiten zodat u en uw familie met een gerust gemoed kunt vertrekken;
  • Check het reisadvies met betrekking tot de door u gekozen bestemming.

* De wachttermijn voor bepaalde materies is de periode vanaf de aanvang van de polis, waarin nog geen dekking wordt verleend.

** Voor geschillen onder het drempelbedrag worden geen kosten met betrekking tot een procedure gedragen door Providis.